Breaking

Monday, September 28, 2020

TERSENTUH HATI DENGAN KATA- KATA INI


 Assalamualaikum dan Salam Sayang

*Ketika ada kesempatan, pergilah bersama adik beradik dn anak2 buah. Berkumpul - kumpul, bukan sekadar makan, minum dan  bersembang ,tetapi ingat, waktu hidup kita semakin singkat. Maka dari itu, bangunkan lah Persaudaraan*

*Mungkin lain waktu kita Tidak akan bertemu lagi.** 

*Mungkin lain waktu kita sudah semakin Susah untuk berjalan.** 

*Menghabiskan sebagian waktu dengan adik beradik akan membuat Hidup lebih Sihat secara Mental dan Fisik.*

*Umur itu seperti ais batu, Dipakai atau tidak akan tetap mencair dan berakhir.*

*Begitu juga dengan umur kita.Digunakan atau Tidak Digunakan, umur kita akan tetap berkurang,  dan Akhirnya kembali ke hadirat ILLAHI.*

*Tersenyumlah dan berfikir positif. Air yang Mengalir tidak dapat berbalik arah. Kita tidak mungkin dapat berbalik menjadi muda lagi.*Aur d tetak tak kn putus* 

*Kita akan menjadi tua, sakit, dan meninggal Jalani hidup ini dgn ceria,  sabar dan santai.* 

*Jangan suka mahu menang sendiri,  sementara adik beradik lain selalu salah.*

*Terimalah persaudaraan.Jangan suka mengeluh atau membenci.*

*Hidup ini terlalu singkat untuk selalu benar sendiri (Penting kan diri sendiri)*

*Jangan buang adik beradik saudara sedaging, cuma karena tak sepakat.*

*Satu keburukan adik berafik/keluarga, bukan bererti hilang sembilan kebaikan nya.*

*Perbanyaklah waktu untuk berkumpul dengan adik beradik kita.*

*Siapa tahu mereka nanti akan menjadi penolong kita di akhirat kelak. Buanglah jauh jauh sifat egois dan iri hati*

*Terimalah kekurangan dan kelebihan dariadik beradik.*

*Bertemanlah dengan apa adanya, bukan karena ada apanya.*

*Nikmati semua masa, senda dan tawa.Hargai semua perbezaan.Percayakan kemampuan adik beradik kita.*

*Jaga perasaannya, tutupi aibnya.Bantu ketika dia jatuh,Sediakan bahu ketika dia menangis.*

*Tepuk tangan dan gembira ketika dia sukses.Sebut namanya dalam doa kita.*

*Bertemanlah dengan hati yang baik dan tulus.Ketika hatimu baik dan tulus, percayalah, Tuhan juga akan selalu bersama mu.Teruskan bersilaturahim dengan adik beradik sampai Tuhan kata waktunya pulang.*


13 comments:

  1. Suka bahagian: satu keburukan adik-beradik/keluarga bukan bererti hilang sembilan kebaikan nya.

    ReplyDelete
  2. adik beradikla kawan paling rapat saya, banyak rahsia saya mereka tahu, kita boleh kongsi semua masalah dengan mereka tanpa takut mereka khabarkan pada orang lain.

    Sebab tu bila balik kampung, saya paling suka lepak dengan adik2 sambil bergosip, habiskan sebanyak masa dengan mereka... walaupun cuma keluar ke pasar pagi atau pasar malam... bagi saya kawan-kawan tak kan selamanya dengan kita, bila kita susah tak semua kawan yang akan setia bersama tapi adik beradik sesusah mana pun kita mereka la yang akan menghulurkan tangan membantu.

    ReplyDelete
  3. macam2 perasaan timbul bila baca ni..huhu

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas pesanan..tetiba rindu kat adik beradik, kawan2 yang dah lama tak jumpa...

    ReplyDelete
  5. Susah senang bersama dan berlapang dada lah dalam segala hal. Bak kata air dicincang tak kan putus. Semoga terjaga perhubungan adik beradik. Aaminn..

    ReplyDelete
  6. nasihat yang sangat bagus Cikgu. kadang kita perlu info sebegini untuk kita muhasabah diri. huhu

    ReplyDelete
  7. Terima kasih cikgu Bada. Tersentuh saya baca.

    ReplyDelete
  8. Sedih hati mengenangkan adik2 yg tak sepakat, puas dibagi nasihat tapi blm berubah, hanya mampu berdoa...

    ReplyDelete
  9. yang penting jgn ada hasad dengki kan

    ReplyDelete
  10. huhuuu how true.. mama share dgn adik2 mama juga ni

    ReplyDelete
  11. Suka ungkapan ini,

    Umur itu seperti ais batu, Dipakai atau tidak akan tetap mencair dan berakhir.

    ReplyDelete
  12. Kenangan bersama keluarga tetap terpahat di hati. Orang kata dekat bau tahi, jauh bau wangi. Itulah rasa persaudaraan sejati.

    ReplyDelete