Breaking

Sunday, July 5, 2020

Jom Solat Dhuha


Assalamualaikum Dan Salam Sayang,


Lama benar rasanya tak bersiaran..Agak sibuk minggu ni. Mencari rezeki yang berkat dan halal adalah wajib bagi kita sebagai umat islam... Bukan nak mengajar..bukan nak tunjuk pandai tetapi sebagai panduan hidup kita di bumi ALLAH ini.....Dikongsikan panduan Solat Dhuha... sebagai amala biasa tuanpuan dimasa hadapan.

1. Dua rakaat sahaja.. selepas 30 terbit matahari.. maknanya.... sebelum jam 8 dah boleh solat dah..

2. Selepas baca Alfatihah.. rakaat pertama.. bacalah salah satu surah.. al-kafirun atau al-ikhlas atau al-syams atau ketiga-tiga sekali..

3. Rakaat kedua.. selepas membaca Al-fatihah.. bacalah surah.. Al-dhuha..... lakukan dengan penuh keyakinan, ketenangan dan pohon murah rezeki..

4. Setelah selesai solat.. doalah.. "Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha ini adalah waktu dhuha -Mu, keindahan & kecantikan ini adalah keindahan & kecantika -Mu,.. kekuatan & kekuasaan ini adalah kekuatan & kekuasaan -Mu, pemeliharaan ini adalah pemeliharaan -Mu..Ya Allah, jika rezeki dilangit, turunkanlah ia, jika rezeki dibumi, keluarkan lah ia,,, jika dilaut, maka timbulkanlah ia, jika sukar maka permudahkan lah ia, jika sedikit, perbanyakanlah ia, jika banyak maka berkatilah ia, jika haram maka sucikan lah ia, dengan berkat waktu dhuha mu, keindahan, kecantikan, kekuatan, kekuasaan & pemeliharaan Mu, kurniakan lah daku apa yang engkau anugerahkan kepada hambamu yang soleh & beriman,,".
5. Hadis Nabi.. "barangsiapa yang sentiasa melaksanakan dua rakaat dhuha, diampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan...
"Atas tiap segala sendi,daripada seseorang kamu, berkehendakan sedekah, maka tiap-tiap tasbeh adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, begitu juga menyeru kepada makruf adalah sedekah, mencegah mungkar adalah sedekah, Dan memadai daripada yang demikian itu dua rakaat solat sunat dhuha"..

Sumber dari :- Utusan Malaysia Jumaat 22 mei 2009.

*** APABILA KAMU BERDOA BERDOA UNTUK ORANG LAIN,, TUHAN AKAN MAKBULKAN SEGERA DOA ITU.. AKAN TETAPI BILA KAMU BERDOA UNTUK DIRIMU,,, NESCAYA DUGAAN AKAN TERLEBIH DAHULU KAMU TERIMA & KEMUDIAN BARU DIMAKBULKAN OLEH ALLAH....

21 comments:

  1. Saya datang :).
    Sependapat jika kita mendoakan kebaikan untuk orang lain niscaya dia kita lebih mulia.

    ReplyDelete
  2. Tiap kali dengar ayat dosa seperti buih di lautan, mesti akan rasa insaf mengenang diri ini hanyalah hambaNya yang kerdil

    ReplyDelete
  3. terima kasih banyak, mohon maaf untuk bacaan suratnya di tentukan atau bebas ? saya belum begitu paham jadi bebas saja kemarin kemarin

    ReplyDelete
  4. Istiqamah amalkan. Insya Allah.
    Rupanya sudah boleh solat sebelum pukul 8 pagi.

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah amalkan solat dhuha mencari reda-Nya

    ReplyDelete
  6. InshaAllah akan cuba untuk istiqomah buat dhuha :)

    ReplyDelete
  7. Semoga dimurahkan rezeki :)

    ReplyDelete
  8. solat dhuha memang byk manfaatnnya cubalah amalkan terasa sgt perbezaannya .. sedangkan tak buat hari2 pun terasa bezanya

    ReplyDelete
  9. Betapa banyak ya manfaat dari sholat Dhuha, saya sering mengajak anak-anak saya buat sholat Dhuha, semoga jadi good habbit buat mereka :)

    ReplyDelete
  10. mari kita amalkan bersama.. terima kasih atas ingatan cikgu

    ReplyDelete
  11. banyak kelebihkan..dimurahkan rezeki..saya pernah lepas dhuha dapat makan free kawan belanja..moga apsni lebih istiqamah

    ReplyDelete
  12. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah kalau dah amalkan nanti bila tak buat rasa macam ada yang tak kena.

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah...bersyukur atas rezeki dr Allah..

    ReplyDelete
  15. saya pun nak slow2 buat solat dhuha ni.

    ReplyDelete
  16. Sama sama kita jadikan amalan setiap hari. InshaAllah

    ReplyDelete
  17. Saya biasa buat ikut masa saya. Kdg2 awal pagi dlm jam 8 kdg2 pling lwt 11.30pagi. Tq Cikgu berkongsi ilmu

    ReplyDelete
  18. sedang berusaha nak jadikan Dhuha amalan yang istiqomah..

    ReplyDelete