Breaking

Friday, April 17, 2020

Covid-19 Perlu ke Pakai Topeng

adi ada terima info (whatsapp group), kata mereka topeng muka ini tidak membantu sangat pun untuk orang yang sihat...

Tapi orang yang sakit sepatutnya pakai topeng muka...bukan orang yang sihat sahaja

Hasil pencarian google, tengok youtube dan sebagainya...
Memang betul banyak info yang mengatakan "kalau kita sihat, tak perlu pakai topeng tu....hanya orang sakit je yang perlu pakai"...

Bila aku baca komen, ramai yang tak setuju......antara komen yg tak setuju tu ialah "aku kecewa bila doktor menasihatkan supaya jangan pakai topeng...sbb covid-19 ni tak menunjukkan simptom sangat...kita tak tahu pun bila kita terkena covid-19 tu...jadi lebih baik pakai je la topeng (tak kira ko sihat ke sakit)....kenapa perlu halang orang lain pakai topeng"...

ada juga yang kata "habis, kalau tak perlu pakai topeng, kenapa doktor2 atau pekerja2 kesihatan yang handle covid-19 ni semua pakai topeng?"....

kadi apabila difikir-fikirkan macam betul jugak  komen tu.....

dan macam-macam lagi la komen yang tak setuju...
tapi ada juga komen yang setuju..

berlaku perbezaan pendapat kat situ...

Agaknya orang-orang  yang berilmu, mereka cakap mcm tu sebab merekaa nak kurangkan orang beli topeng....
Sebab kalau kita lihat ramai yang beli berpuluh-puluh kotak face mask.....1 kotak ada 50 topeng...
ada yang beli sampai 20 kotak (1000 topeng)....

Nak buat apa topeng banyak-banyak sangat...

Apabila  beli banyak sangat, kesian kat orang lain yang tak dapat beli topeng muka...
yang benar-benar sakit  takda topeng nak pakai....

kadang ada yang terpaksa beli dengan harga yang mahal...

Beli sekadar keperluan dah la

No comments:

Post a Comment